понедељак, 19. септембар 2016.

ESTETSKA INTELIGENCIJA I UMETNOST

PREDMET, CILJ I ZADACI ESTETSKOG VASPITANJA

Engleski estetičar Herber Rid je u svojoj knjizi Vaspitanje kroz umetnost izložio jednu od najznačajnijih savremenih teorija umetničkog vaspitanja. Prema Ridovom mišljenju, savremeni čovek je izgubio svoju psihičku ravnotežu. Njemu nedostaju senzibilitet, mašta i osećanja, što dovodi do totalne konfuzije ljudske svesti.
Zbog toga Rid traži sredstvo da promeni ovakvo stanje čoveka i nalazi ga u vaspitanju. On smatra da je osnovna greška svih vaspitnih sistema što neguju racionalizam, a kultivisanje racionalne misli dovelo je do rušenja unutrašnje harmonije čoveka i do njegovog jednostranog razvitka. Vaspitanje treba da osposobi čoveka da živi prirodno i kreativno, jer samo takav način života sjedinjuje čulno, emocionalno i intelektualno.
 Jedino estetsko vaspitanje, smatra Rid, dovodi u sklad i harmoničan odnos čula i svest. U prilog ovome Rid navodi rezultate savremenih istraživanja strukture ličnosti i ukazuje na paralelizam strukture ličnosti deteta i umetnika, te na taj način pokušava da dokaže da je vaspitanje umetnošću najprirodniji put razvitka deteta.

Rid ističe tri stupnja estetskog vaspitanja, povezana sa tri etape razvoja čoveka. Od rođenja do sedme godine, na planu estetskog vaspitanja treba zadovoljiti potrebu deteta da upozna stvarnost koja ga okružuje. Druga etapa, do 14. godine, vezana je za razumevanje, a treća, koja traje do 20. godine, traži uvid u svet vrednosti.
Realizacija estetskog vaspitanja ostvaruje se u tri sledeće forme:

1. slobodan izraz, koji zadovoljava potrebu za komunikacijom i razmenom misli i osećanja;

2. posmatranje, koje zadovoljava želju za bogaćenjem saznanja i sticanjem utisaka;

3. ocenjivanje, koje je odgovor individue na oblik izražavanja drugih i odgovor na prave umetničke vrednosti.


Нема коментара:

Постави коментар